Privacyregeling en geheimhouding
Patiënten- informatie wordt niet aan derden doorgestuurd of verteld zonder overleg met de tandarts en medeweten van de patiënt. Alle informatie blijft binnen het praktijkpand, behalve als het informatie betreft voor een specialist of huisarts, die de informatie nodig heeft voor medisch onderzoek (verwijzing). Wanneer je jouw dossier opvraagt of wanneer een dossier overgedragen moet worden (bijvoorbeeld in verband met verhuizing), vragen we jou om hiervoor een machtigingsformulier in te vullen en te ondertekenen.
Klanttevredenheid
Wij meten met regelmaat de klanttevredenheid om op de hoogte te blijven van jouw wensen en behoeften. Vanzelfsprekend kun je deze ook melden bij de receptioniste/assistente en/of de tandarts.
Betalingsvoorwaarden
De betalingen van behandelingen gaan via het factoring-bedrijf infomedics (Uw-Nota). Het telefoonnummer hiervan is: 036- 20 31 900. Verdere informatie over de betalingsvoorwaarden is te verkrijgen bij de balieassistente.
Je kunt voor behandelingen boven de 150 euro een begroting krijgen.
Garantie
Op tandartsbehandelingen gelden in het algemeen geen garantiebepalingen. Maar omdat we overtuigd zijn van ons werk en natuurlijk willen dat je tevreden bent, kunnen wij in individuele gevallen wel coulance bieden. Neem in dat geval contact met ons op. Samen met u bekijken we de situatie en de oplossingen.
Taakdelegatie
In deze praktijk wordt gewerkt met taakdelegatie. Dat betekent dat een deel van de taken van de tandarts worden overgenomen door de assistenten.
De assistenten zijn hiervoor intern- en extern opgeleid en daarna bekwaam en bevoegd verklaard. De assistenten werken altijd in opdracht van de tandarts, waarbij de tandarts altijd eindverantwoordelijk blijft voor alle uitgevoerde handelingen.
Meningsverschil
Heb je een meningsverschil met jouw tandarts en denk jedat de tandarts aantoonbaar in gebreke is gebleven? Probeer het probleem dan eerst samen op te lossen. Als dat niet lukt, kun je je richten tot de KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde)/
ANT (Associatie Nederlandse Tandartsen) en om bemiddeling vragen.
Privacy in de mondzorgpraktijk
Voor een goede mondzorg behandeling is het noodzakelijk van iedere patiënt(e) een tandheelkundig dossier samen te stellen. Het dossier bevat aantekeningen over zijn/haar gebitstoestand, gegevens over de uitgevoerde behandelingen en verslagen van onderzoeken. Ook worden gegevens opgenomen die elders, bijvoorbeeld bij zijn/haar huisarts, met zijn/haar toestemming zijn opgevraagd. Omgekeerd kunnen gegevens uit het dossier worden verstrekt aan andere zorgverleners. Dit gebeurt niet wanneer hij/zij daar uitdrukkelijk bezwaar tegen maakt. De gegevens kunnen ook door een waarnemer of voor overleg met andere mondzorgkundigen worden gebruikt.
Een beperkt aantal gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie. Ook worden gegevens uit het dossier aan anderen verstrekt als dat wettelijk is voorgeschreven.
Beveiliging van de gegevens
De praktijk draagt er zorg voor dat de gegevens veilig worden opgeborgen, dat deze niet verloren raken en niet in onbevoegde handen komen. Alleen rechtstreeks bij de behandeling betrokken personen hebben toegang tot de gegevens. Bijvoorbeeld de mondhygiëniste, de assistent of een waarnemer. Zij hebben alleen toegang tot die gegevens in het dossier die noodzakelijk zijn voor hun taak. Deze personen zijn uiteraard verplicht tot geheimhouding.
Bewaartermijn
De algemene bewaartermijn van de gegevens is 20 jaar. Het kan voorkomen dat de gegevens langer bewaard moeten worden, bijvoorbeeld omdat dit van belang is voor langlopende of terugkerende behandelingen. Het initiatief tot langer bewaren kan ook van de patiënt(e) uitgaan.
Recht tot inzage, afschrift, correctie, aanvulling en afscherming
De patiënt(e) heeft er recht op zijn/haar gegevens in te zien en kan om een (foto)kopie van de gegevens verzoeken. Als de patiënt(e) van mening is dat de gegevens in zijn/haar dossier inhoudelijk onjuist zijn, dan kan hij/zij vragen deze te corrigeren. Hij/zij kan ook vragen om een door de mondzorg afgegeven (aanvullende) verklaring over de gegevens aan het dossier toe te voegen. Hij/zij kan ook, indien hij/zij prijs stelt op bewaring van de gegevens, verzoeken (bepaalde) gegevens voor anderen af te schermen. De patiënt(e) behoort zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen vier weken, een reactie te ontvangen.
Recht op verwijdering en vernietiging
De patiënt(e) kan vragen (een deel van) zijn/haar gegevens te vernietigen. Dit verzoek moet binnen drie maanden uitgevoerd worden, tenzij aannemelijk is dat het bewaren van de gegevens van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan de patiënt(e), omdat een wettelijke bepaling vernietiging verbiedt.
Klachten
Elke patiënt(e) heeft de mogelijkheid tot het indienen van een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens.