Vullingen

Het belang van gaatjes vullen

Gaatjes in je gebit ontstaan door tandplak die het glazuur aantast. Oppervlakkige gaatjes hoeven niet direct gevuld te worden. Die kunnen zich nog herstellen door mineralen die in het speeksel zitten en door een goede mondhygiëne. Maar als het gaatje dieper zit is het belangrijk dat deze gevuld wordt. Het voorkomt verdere aantasting van je gebit en voorkomt pijn.

Hoe werkt het?

• De tandarts of mondhygiëniste maakt je tand of kies schoon
  • We halen al het aangetaste weefsel weg
  • We maken de tand of kies droog
  • We brengen een witte vulling aan in de tand of kies
  • De witte vulling wordt hardgemaakt met een blauwe lamp
  • Met de boor maken we de vulling glad zodat het weer op een normale tand of kies lijkt

Een behandeling om een gaatje te vullen doet meestal geen pijn.

Doet vullen pijn?

Het vullen van een tand/kies kan pijnlijk zijn. We kunnen een verdoving geven als dat nodig is. Geef aan bij de tandarts of je graag een verdoving wilt.

Waarom gebruiken jullie een ‘rubberen’ lapje?

Naast vorm en functie is de verbinding tussen de vulling en de tand essentieel voor het voorkomen van een gaatje naast de vulling of het loskomen van de vulling. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld speeksel. Om speeksel weg te houden van de vulling, wordt een rubber lapje gebruikt. Dit heet ‘cofferdam’.

Maken jullie witte vullingen?

Wij gebruiken als vulmateriaal composiet of glasionomeer, dit zijn de ‘witte’ vulmaterialen. Amalgaam (grijs vulmateriaal) wordt niet in de praktijk gebruikt.

Heb jij al een afspraak staan voor een controle behandeling?

Wacht niet af, maar maak meteen een afspraak